فروش فایل3

فروشگاه فایل3

فروش فایل3

فروشگاه فایل3

طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان

طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان

RSS feed.

  • طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان
    طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان
    دسته: فقه،حقوق،الهیات
    بازدید: 1 بار

    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 190 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 168

    هدف از این پایان نامه بررسی طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان شیخ طوسی می باشد

    قیمت فایل فقط 149,000 تومان

    خرید

    چکیده:

    در طول تاریخ اسلام فقهاء ومفسرین بزرگ همواره در سعی و تلاش بوده اند تا با بهره گیری از    شیوه های مختلف ، حقیقت قرآن را بیش از پیش شناخته و آن را در جهت تنویر افکار مسلمانان نسبت به آیات نورانی قرآن ، ارائه نمایند .از جمله علمای بزرگی که در جهت تحقق این موضوع اقدامات بسیار مؤثری داشته و گامهای بزرگی در این مسیر برداشته ، شیخ طوسی بوده است که حاصل تمام تفکرات و اندیشه های تفسیریش را می توان در کتاب تفسیر «التبیان» که امروزه اوّلین و یکی از معتبرترین نفاسیر شیعی است مشاهده نمود .برای پی بردن به تفکرات شیخ طوسی ابتدا ابعاد شخصیتی و اجتماعی و علمی او مورد بررسی و سپس مبانی و ادله ای که پایه و اساس تفسیر «التبیان» را تشکیل می دهد مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . حاصل این دو موضوع به تفسیر «التبیان» ویژگی های خاصی داده است که در قالب شیوه ها و روشهای مختلف ارائه شده است .شیخ طوسی استنباط خود از آیات الاحکام را بر اساس روشهای عقلی و نقلی پایه گذاری و از این طریق حکم قطعی آیات را بیان کرده است . علاوه بر این با رجوع به روش فقهاء و مفسرین بزرگ دیگر گاهی دیدگاه آنان را مورد نقد و گاهی در جهت انطباق با دیدگاه خود از آن ها استفاده نموده است . گرایش به مطالعه تطبیقی و رجوع به نظرات مطرح در مذاهب مختلف شیوه استنباط شیخ را از سایر   روش های دیگر متمایز نموده است .

    واژگان کلیدی :

    شیخ طوسی

    تفسیر التبیان

    مبانی و استنباط

    استنباط آیات الاحکام

    مقدمه:

    هنگامی که انسان پا به عرصه وجود می گذارد و از مرحله وجود بالقوه به مرحله بالفعل می رسد ، همواره میان دو راه و روش سیر می کند . شکوفایی این امر زمانی است که او به سن معرفت و تشخیص حق از باطل می رسد . این دو راه یا به انسانیت او منجر می گردد و یا به حیوانیت او و این دو راه و روش همان «طریق الهی» و یا «طریق بشری» است .بشر با چنگ زدن به خط و مشی الهی به اصل وجود خویش پی برده و به هدف خلقت و ارزش زندگی و کمال واقعی خویش می رسد و آن راهی است که موجب سعادت انسان می شود و تحقّق این امر زمانی است که انسان آن را بشناسد .از آنجا که لطف الهی اقتضا می کند که انسان را با خط و مشی خویش آشنا کند تا بتواند او را بهتر بشناسد لذا موجبات شناخت خویش را نیز فراهم کرده و آن را در قالب وحی توسط رسولانی که حاملان آن هستند به مردم ابلاغ نموده و سبب سعادتمندی آن ها را در جهان آخرت فراهم می سازد .

    اما خط و مشی بشری ، غالباً ساخته و پرداخته ذهن بشر  و معمولاً ظنّی است  اگر در مسیر پیمودن راه حق و کشف حقیقت از وحی و یا حاملان وحی کمک نگیرد ، به گمراهی و ضلالت می انجامد و سبب نابودی او را فراهم می سازد .برای اینکه راه حقیقت آشکار شود و دسترسی به خط و مشی الهی آسان تر گردد، باید از معجزه بزرگ الهی یعنی قرآن ، سنّت بهره گرفت تا با استنباط صحیح بتوان به آن هدف نائل شود. در طول تاریخ اسلام فقهاء و مفسرین بزرگ همواره در سعی و کوشش بوده اند تا با استفاده از روشهای گوناگون بتوانند حقیقت قرآن را شناخته و به امّت اسلامی ارائه نمایند، یکی از بزرگترین و کارآمدترین دانشمند حوزه دینی قرن پنجم که در عرصه های گوناگون میدان داری کرده بدان حیات جدید بخشیده و در رشته های متنوعی جزو بزرگترین مجددین دینیی یه شمار می رود، شیخ الطائفه محمدبن حسن طوسی است. مقام علمی این فقیه نامدار و مفسر، کلامی، اصولی، مورخ، رجالی و محدث بی نظیر چنان جایگاه والائی را به دست آورده که تا قرن هفتم در همه عرصه ها دیدگاه وی و نظریات وی تنها میدان دار عرصه به شمار می رفت.

    در این راستا ضرورت داشت که در فصل اوّل به شخصیّت شیخ طوسی در ابعاد مختلف اجتماعی ، فقهی و علمی پرداخته شود و نظرات برخی از اعلام و خاورشناسان در مورد شخصیّت و آثار او بیان گردد .سپس جا داشت جدولی از اختلافات فقهاء در آیات الاحکام به ترتیب موضوعی تهیّه گردد تا مشخص شود که شیخ در این تفسیر چقدر به آیات الاحکام پرداخته است و چه میزان از جهت کمّی با فقهاء عامّه و خاصّه اختلاف نظر دارد و در قسمتی دیگر از این فصل ضرورت نیم نگاهی به ویژگی های این تفسیر با سایر تفاسیر متقدمین به وجود می آید .منابع و ادله ای که فقهاء عامّه و خاصّه در جهت استنباط احکام بهره گرفته اند ، ضرورت بررسی در فصلی دیگر را ایجاب می کرد تا اینکه مشخّص شود کدام یک از آن ها در نزد شیخ طوسی از اهمیّت والایی برخوردار بوده و برای کدام یک از آن ها ارزش و اعتباری قائل نبوده است .راه ها و روشهایی که شیخ از آن ها بهره گرفته تا به احکام واقعی الهی برسد و مقایسه ای بین استنباط وی در آیات الاحکام با برخی از فقهاء خاصّه ، ضرورت بررسی در فصل آخر را اقتضا کرد .

    فهرست مطالب

    چکیده.1

    مقدمه (هدف ، پیشینه ، روش).2

    فصل اوّل : گذری بر زندگی شیخ طوسی5

    مقدمه.6

    1-1 سیری در زندگی فردی شیخ طوسی6

    1-1-1 محل تولد6

    1-1- 2 مذهب شیخ6

    1-1-3 محل تحصیل شیخ.8

    1-1-3-1 عواملی که سبب تکامل و پیمودن مدارج عالی علمی شیخ طوسی گردید.9

    1-2 سیری بر زندگی اجتماعی شیخ طوسی9

    1-2-1 هجرت به بغداد9

    1-2-2 مشایخ شیخ طوسی.11

    1-2-3 شیخ طوسی در زمان حیات سید مرتضی11

    1-2-4 فرزندان شیخ12

    1-2-5 شاگردان شیخ.13

    1-2-6 هجرت از بغداد به نجف.14

    1-2-7 وفات شیخ17

    1-3 ابعاد شخصیّتی شیخ طوسی در مجامع علمی18

    1-3-1 شیخ طوسی از دیدگاه خاورشناسان20

    1-4 آثار و تألیفات شیخ طوسی22

    نتیجه.26

    فصل دوم : ویژگی های آیات الاحکام در «التبیان»27

    مقدمه28

    2-1 انگیزه شیخ طوسی از تألیف التبیان29

    2-2 تعریف حکم شرعی در نظر شیخ طوسی.30

    2-3 دیدگاه شیخ و سایر فقهاء نسبت به احکام شرعی32

    2-4 ویژگی های ظاهری تفسیر التبیان33

    2-5 توصیف اجمالی التبیان 35

    2-6 تعداد آیات الاحکام در تفسیر «التبیان»37

    2-7 نگرش کلی در تشریعی بودن آیات الاحکام39

    2-8 دیدگاه شیخ در تشریعی بودن آیات الاحکام در «التبیان»41

    2-1 آمار آیات فقهی در تفسیر «التبیان» شیخ طوسی44

    2-9 ویژگی های محتوایی تفسیر التبیان.45

    2-10 مقایسه تفسیر «التبیان» با برخی از تفاسیر متقدمین48

    2-2 مشترکات تفسیر «التبیان» با سایر تفاسیر.49

    2-11 منابع تفسیر التبیان.50

    2-11-1 منابع تفسیری.50

    2-11-2 منابع قراءات و لغت و نحو51

    نتیجه52

    فصل سوم : مبانی استنباط شیخ طوسی در تفسیر التبیان.53

    مقدمه.54

    3-1 تعریف واژه54

    3-2 قرآن.55

    3-2-1 حجّیت قرآن.56

    3-2-1-1 از طریق قرآن.56

    3-2-1-2 از طریق روایات.59

    3-2-1-3 از طریق عقل.60

    3-3 اهمیّت و حجّیت قرآن از دیدگاه شیخ طوسی61

    3-4 سنّت.64

    3-5 حجّیت روایات از نظر شیخ.65

    3-6 دیدگاه شیخ درباره خبر متواتر.66

    3-7 حجّیت خبر واحد نزد فقهای امامیه67

    3-8 حجّیت خبر واحد در نظر شیخ طوسی.67

    3-9 عقل.68

    3-10 تاریخچه عقل69

    3-11 اقسام مدرکات عقلی.70

    3-12 حجّیت عقل70

    3-13 عقل در نگاه شیخ طوسی72

    3-14 اجماع.73

    3-15 تعریف واژه73

    3-16 اقسام اجماع در اصطلاح73

    3-17 اجماع در میان فقهای امامیه74

    3-18 اجماع از نظر فقهاء عامّه.75

    3-18-1 دلیل فقهاء عامّه از قرآن.75

    3-18-2 دلیل قائلین به اجماع از سنّت.76

    3-19 حجّیت اجماع در نزد شیخ طوسی76

    3-20 عرف78

    3-21 تعریف واژه78

    3-22 اقسام عرف.79

    3-23 کاربرد عرف.79

    3-24 حجّیت و ادله عرف79

    3-25 عرف از نظر شیخ طوسی80

    3-26 قیاس82

    3-27 قیاس در نگاه ائمه معصومین (ع)82

    3-28 حجّیت قیاس از نظر فقهاء سنّی.83

    3-29 شیخ طوسی و قیاس85

    3-30 استحسان.86

    3-30-1 تعریف واژه استحسان.86

    3-31 تاریخچه استحسان87

    3-32 حجّیت استحسان در میان فقهای سنّی88

    3-32-1 استدلال قائلین به حجّیت استحسان از قرآن.89

    3-32-1-1 نقد قائلین به عدم حجّیت استحسان90

    3-32-2 استدلال قائلین به حجّیت استحسان از سنّت90

    3-32-2-1 نقد قائلین به عدم حجّیت استحسان از سنّت.90

    3-32-3 استدلال قائلین به حجّیت استحسان از اجماع91

    3-32-3-1 نقد قائلین به عدم حجّت استحسان از اجماع91

    3-33 استحسان از دیدگاه شیخ طوسی.91

    3-34 مصالح مرسله و قاعده استصلاح.93

    3-34-1 مصالح در نزد فرق و مذاهب93

    3-35 ادله قائلین به مصالح مرسله.94

    3-35-1 استدلال به عقل برای مصالح مرسله95

    3-35-2 استدلال به سیره صحابه برای مصالح مرسل95

    3-35-3 استدلال به حدیث پیامبر (ص)96

    3-36 شیخ طوسی و مصالح مرسله96

    3-37 سدّ و فتح ذرایع.96

    3-38 اقسام ذریعه.97

    3-39 ادله اثبات ذرایع از نظر قائلین آن.98

    3-39-1 دلیل قاعلین به ذرایع از قرآن 98

    3-39-2 استدلال «ابن قیّم» از عقل در اثبات ذرایع98

    3-40 شیخ طوسی و سدّ ذرایع99

    نتیجه.99

    فصل چهارم : روشهای شیخ طوسی در تفسیر التبیان.100

    مقدمه.101

    4-1 روش تفسیری طوسی از زبان خویش101

    4-2 روش قرآن به قرآن.103

    4-2-1 احکام وضو103

    4-2-2 احکام کلاله به روش تفسیر قرآن به قرآن105

    4-2-3 احکام نماز در مساجد به روش قرآن به قرآن106

    4-3 تفسیر قرآن به سنت.108

    4-3-1 احکام نافله به روش قرآن به حدیث.108

    4-3-2 احکام خمس به روش تفسیر قرآن به حدیث110

    4-3-3 احکام اوقات نماز به روش تفسیر قرآن به حدیث111

    4-3-4 تعمیم مصادیق «المیسر» به روش تفسیر روایی.113

    4-3-5 نسخ احکام قبله به روش تفسیر روایی.114

    4-4 جایگاه قرائت در تفسیر فقهی شیخ.116

    4-5 آیات کلامی در تفسیر استنباطی شیخ117

    4-6 نقد روایات با روش اجتهادی.118

    4-7 اهمیّت ذبح در تفسیر فقهی شیخ.121

    4-8 جایگاه «نسخ» در تفسیر فقهی شیخ.122

    4-9 قطع دست سارق به روش اجماع فرقه محقّه.124

    4-10 احکام مال یتیم به روش اصولی126

    4-11 حمل آیه بر عموم به روشهای گوناگون.128

    4-12 احکام وقت نماز به روش منطقی (نسب اربع).130

    4-12-1 احکام غسل و مسح به روش منطقی.131

    4-13 حمل تقیید بر عدم جواز به روش جدلی.132

    4-14 احکام محارب به روش تطبیقی و جدلی.133

    4-15 تطبیق حکمی با حکم دیگر.135

    4-16 مقارنة حکمی با مثل عرب جاهلیّت.167

    4-17 نبوّت تابع مصلحت.150

    نتیجه180

    نتیجه گیری و پیشنهاد185

    منابع و مآخذ فارسی215

    منابع و مآخذ عربی

    مقاله ها.150

    پایان نامه ها .

    سایت.5

    چکیده انگلیسی.

    قیمت فایل فقط 149,000 تومان

    خرید

    برچسب ها : طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان , استنباط آیات الاحکام , روش استنباط آیات الاحکام در تفسیر التبیان , ویژگی های آیات الاحکام در التبیان , روشهای شیخ طوسی در تفسیر التبیان , مبانی استنباط شیخ طوسی در تفسیر التبیان , پایان نامه تفسیر التبیان , پایان نامه استنباط آیات الاحکام , طریقه استنباط فقه القرآن در تفسیر التبیان

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

ترجمه مقاله: اثر دی اکسید گوگرد و مشتقات آن بر عملکرد قلب موش و مکانیزم آنها

ترجمه مقاله: اثر دی اکسید گوگرد و مشتقات آن بر عملکرد قلب موش و مکانیزم آنها

RSS feed.

  • ترجمه مقاله: اثر دی اکسید گوگرد و مشتقات آن بر عملکرد قلب موش و مکانیزم آنها
    ترجمه مقاله: اثر دی اکسید گوگرد و مشتقات آن بر عملکرد قلب موش و مکانیزم آنهادسته: پزشکی
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: zip
    حجم فایل: 342 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 7

    ترجمه مقاله اثر دی اکسید گوگرد و مشتقات آن بر عملکرد قلب موش و مکانیزم آنها
    خلاصه
    مطالعه حاضر به منظور بررسی مکانیسم های اثرات S02 بر عملکرد قلب پرفیوژن ایزوله شده موش انجام گرفت نتایج نشان می دهد که هر دو S02 و مشتقات S02 (سولفیت بیسولفیت، 31 MM) یک اثر اینوتروپیک منفی را برانگیخته است در غلظت های بالا، اثرات S02 یا مشتقات آن بر عملکرد قلب

    قیمت فایل فقط 6,000 تومان

    خرید

    ترجمه مقاله: اثر دی اکسید گوگرد و مشتقات آن بر عملکرد قلب موش و مکانیزم آنها

    خلاصه
    مطالعه حاضر به منظور بررسی مکانیسم های اثرات S02 بر عملکرد قلب پرفیوژن ایزوله شده موش انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که هر دو S02 و مشتقات S02  (سولفیت: بیسولفیت، 3:1, M/M) یک اثر اینوتروپیک منفی را برانگیخته است. در غلظت های بالا، اثرات S02 یا مشتقات آن بر عملکرد قلب ممکن است به افزایش محتوای گونه های اکسیژن فعال (ROS) و کاهش فعالیت ATPase همچنین اثرات بالقوه مخرب بر قلب مربوط باشد؛ در حالی که در غلظت های پایین، S02 و یا مشتقات آن میتوانند عمدتا عملکرد قلب را از طریق مسیر انتقال سیگنال NO  تعدیل کنند.

    1. مقدمه

    مطالعات اپیدمیولوژیک[1] نشان داده است که قرار گرفتن در معرض S02 با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است [1.2]. در سال های اخیر، مطالعات ما نشان داد که هر دوی S02 و مشتقات S02(سولفیت: بیسولفیت، 3:1, M/M) می تواند فشار خون موش را کاهش داده و اتساع عروق وابسته به غلظت را در آئورت ایزوله شده موش افزایش دهد [3- 5]. اثر S02بر اتساع عروق بیشتر از مشتقات S02است. در مطالعات قبلی ما، مقادیر EC50اثرات اتساع عروق ناشی از مشتقات S02و  S02به ترتیب 7.28 ± 0.12 mM و 1.25 ± 0.10 mM بود [5-8]. علاوه بر این، با استفاده از روش patch-clamp سلول، ما اثر مشتقات S02را بر جریان کلسیم وابسته به ولتاژ و جریان پتاسیم در myocyte بطنی موش بالغ ایزوله شده بررسی کردیم. نتایج نشان داد که مشتقات S02 ممکن است از طریق افزایش کلسیم داخل سلولی توسط تعدیل کانال های کلسیم دریچه- ولتاژ و افزایش پتاسیم خارج سلولی توسط تعدیل کانال های پتاسیم دریچه- ولتاژ منجر به آسیب myocyte قلبی شود [9، 10]. S02 نیز می تواند موجب آسیب DNA در سلول های قلب شود [11].

    علاوه بر این، تحقیق دیگری برای شناسایی نقش کانال های Ca2 + و K + بر اثر اینوتروپیک[2] منفی S02  بر قلب ایزوله شده در موش انجام شده است. نتایج نشان داد که اثر اینوتروپیک منفی ناشی از S02 ممکن است به حساسیت- ATP کانال K+ (KATP) و کانال Ca2+ مربوط باشد [12]. با این حال، نقش مسیر انتقال سیگنال NO، سطوح گونه های اکسیژن فعال (ROS) و فعالیت ATPase  در اثر S02 بر قلب موش ناشناخته باقی مانده است. بنابراین، ما این مطالعه را به منظور بررسی نقش مسیر انتقال سیگنال NO، محتویات ROS و فعالیت ATPaseدر اثر S02 و مشتقات S02 بر عملکرد قلب ایزوله شده موش انجام دادیم.

    2. مواد و روش ها


    2.1. آماده سازی مواد شیمیایی و محلول

    بیسولفیت سدیم[3]، سولفیت سدیم[4] از Sigma (St. Louis, MO, USA) خریداری شد. کیت سنجش NO، سنتز NO(NOS)، Adenosinetriphosphatase (ATPase)، گلوتاتیون[5] احیا شده (GSH)، سوپراکسید دیسموتاز[6] (SOD)، مالون دی آلدئید[7] (MDA)، رادیکال آنیون آنتی-سوپر اکسید[8] (O2·-)، رادیکال هیدروکسیل (·OH) و پراکسید هیدروژن (H202)از شرکت فناوری زیستی Nan Jing Jian Cheng تهیه شد (نانجینگ، چین). دیگر مواد شیمیایی از دسته تحلیلی بود.

    برای آماده سازی محلول S02، گاز خالص S02  (درجه خلوص: 99.99٪) تهیه شده از شرکت گاز Beijing He-Pu-Bei-Fen، Ltd. استفاده شد (Beijing ، چین).  محلول S02به صورت تازه قبل از هر آزمایش با جوشاندن نمک با گاز خالص S02آماده میشد تا محلول استوک حاوی S02 با غلظت های مختلف mM 6 تا 91 بدست آید. آزمایشات قبلی نشان داد که غلظت S02 در محلول استوک و بافر Krebs-Henseleit (K-H) نسبتا پایدار بود. مشتقات S02 شامل محلول خنثی سولفیت سدیم و بیسولفیت سدیم بود (حدود 3: 1, M/M) [13].


    [1] epidemiological [2] inotropic [3] Sodium bisulfite [4] sodium sulfite [5] glutathione [6] superoxide dismutase [7] malondialdehyde [8] anti-superoxide anion radical

    قیمت فایل فقط 6,000 تومان

    خرید

    برچسب ها : دی اکسید گوگرد , عملکرد قلب , انقباض ماهیچه

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز 10 ص

نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز 10 ص

RSS feed.

  • نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز 10 ص
    نیمکت ها و صندلی های در  فضای سبز 10 صدسته: معماری
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 177 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 9

    نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز

    قیمت فایل فقط 2,400 تومان

    خرید

    نیمکت ها و صندلی های در  فضای سبز

          lبی گمان در اندیشه بسیاری از ما میز و صندلی یک ره آورد اروپایی یا غربی و به گونه ای دیگر بخشی از فرهنگ تحمیلی غرب است. اما هنگامی که با نگاهی گذرا به پیشینه نزدیک به پنج هزار ساله آن می نگریم در می یابیم میز و صندلی _ که امروز چنین در زندگی روزمره ما ریشه و پای گرفته و از ضروریات هر فضای اجتماعی شده است _ از اختراعات و ابتکارات شرقی ها بویژه مردم آسیای باختریست. در اینکه کدام ملت یا قوم باستانی نخستین بار از آن سود جستند اطلاع دقیقی در دست نیست. چه پیشینه آن در نجد ایران، میان رودان و دیگر مراکز تمدنی این حوزه کمابیش هم زمان است. گو اینکه کاربرد آن ویژه دربار شاهان، خلفا و امرا بوده است. در این راستا هر از چند گاه وقفه یا شکستی هم به چشم می خورد اما این وقفه چندان پایدار نیست که نتوان خط تداوم و دیرپایی آن را به دست آورد.
    از هزاره های دور تا یکی دو سده پیش نشستن بر صندلی یا کرسی گونه یی برتری و تمایز از دیگران به شمار می آمده است.حتی در زندگی انسان غارنشین آنان که سمت ریاست و برتری داشتند برای القای برتری خود از دیگران بر سکو یا فراز تخته سنگی می نشستند و بقیه بر زمین.
    این نتیجه ایست که ازسفالینه ها، دیوارنگاره ها و نقوش به جای مانده از گذشتگان حاصل می شود. از باشکوه ترین نقوش صندلی نقش داریوش بزرگ در آستانه جنوب خاوری تالار صدستون در تخت جمشید است. تخت شاهی بر دستهای سررج نمایندگان ملل تابع هخامنشیان است و در فرازترین رج داریوش بر روی تخت_صندلی یی که تکیه گاهی بلند دارد نشسته است. چه در این نقوش و چه در نقش خزانه، صندلی داریوش آراسته و بلند است و میز کوچکی در زیر پا گذاشته شده است.

    l      با سقوط شاهنشاهی هخامنشی و چیرگی مقدونیان بر ایران نه تنها در دوران حکومت اسکندر و جانشینان او بل در دوران فرمانروایی پارتی ها و ساسانیان نیز _به گواهی مسکوکات این دوران_ میز و صندلی کاربردی چون گذشته دارد.
    در سده های نخستین اسلام امرا و خلفا بر نشستن بر جایی بلندتر از دیگران و تکیه دادن بر پشتی بسنده می کردند و تنها مستوفیان و نویسندگان از میزهایی کوچک (چهار زانو پشت آن می نشستند و به کتابت می پرداختند) استفاده می کردند. اما پس از چندگاهی تخت یا کرسی های گسترده جایگزین آنها شد و کم و بیش رسوم شاهان ساسانی در دربار خلفا و امرا راه یافت. در این سده ها هنوز مردم عادی نشستن بر زمین یا تشکچه را ترجیح می دادند و تنها به پشتی یا تکیه گاهی بسنده می کردند. در بیشتر مینیاتورهای دردست از نخستین سده های ایران اسلامی تا اوایل دوران قاجار یعنی نزدیک به دوازده سده، رسم نشستن کمو و بیش همین بوده است

          lدر بیشتر مینیاتورهای سده های میانی تا اوایل قاجاریه تخت گسترده ای با پایه های کوتاه و تکیه گاهی نه چندان بلند نقش شده است که شاه بر آن نشسته و وزیران و دیگر بزرگان دربار در دو سوی آن ایستاده یا بر زمین نشسته اند.
    .

          lبر روی اشیاء فلزی یا سفالینه هایی که از سده های میانی دردست است کمتر نقش میز یا صندلی آمده است. زنان یا مردان بر زمین نشسته اند و تکیه گاهی چون متکا دارند و این به روشنی گویای شیوه زندگی آن زمان است. از موارد استثنایی تکه سفالینه ای از اواخر سده هشتم هرجری قمری است که بر روی آن زنی به چهره مغولی نشسته بر صندلی منقوش که پشتی آراسته و بلندی دارد نقش شده است.
    تقریبا در بیشتر سفرنامه های سفیران یا ایران گردانی که از زمان صفویه پای به ایران گذاشتند در زمینه چگونگی زندگی ایرانیان به گونه نشستن آنها نیز پرداخته اند. روشن است که تخت (اورنگ) صندلی و میز هنوز ویژه شاهان و دربار است.
    در اوایل حکومت قاجاریه همچنان تخت پادشاهی است که در نقوش آمده و از صندلی یا میز کاربردی چون امروز خبری نیست. مردم به همان روش سده های پیشین بر زمین می نشستند و میز و صندلی عموما جایگاهی نداشته است.
    در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه و بویژه پس از سفرهای او به اروپا و ارتباط بیشتر ایرانیان با دیگر کشورها میز و صندلی به منازل بزرگان ، بازرگانا و ثروتمندان راه پیدا می کند اما هنوز گونه ای وسیله برتری و تشخص شمرده می شود. گویایا این ویژگی در عکس ها و کاشی های این دهه هاست.
    میز ونیمکت های سنگی با نقوش کنده کاری شده برای استفاده در باغ ها و باغچه ها نیز گونه ای دیگر از کاربرد میز و صندلی در دوره ناصری است. بر بخشی از یک کاشی تخت هفت رنگ دهه 1320 تا 1330 هجری قمری یک مرد جوان قلیان به دست بر روی یک صندلی چوبی نشسته است که نمایانگر کاربرد صندلی در خانه بزرگان و اشراف است.

         lبه هر صورت با گذشت سالین صندلی دیگر ویژگی خدایی_شاهی خود را از دست می دهد. از دیوارهای بلند دربار شاهان می گذرد و نخست به منازل بزرگان و پس از آن به چاردیواری مردم عادی راه می یابد. از اوایل دوره پهلوی است که طبقات مرفه و متوسط هریک به فراخور بودجه خود از مبل، میز و صندلی سود جسته اند.
    اما راه پیدا کردن میز و صندلی به محیط های آموزشی ایرانی به تاسیس اولین مدرسه به سبک اروپایی در دوره پهلوی بازمی گردد. تا پیش از آن دانش آموزان در مکتب گرد استاد روی زمین می نشسته و به یادگیری می پرداخته اند. گاهی میزهای کوچک و کوتاه یا رحل هایی هم پیش روی آنها روی زمین قرار می گرفته است. امروزه دیگر برای بیشتر مردم ما عادت نشستن بر ر وی زمین با آن گونه دشواری که ایران گردان و سیاحان در سفرنامه های خود نوشته اند کم و بیش از میان رفته است و میز و صندلی بیش از آن که یک وسیله تشخص و برتری باشد برای آسان نشستن و سلامت بدن است.

         l

         lفضا های زیبا و مناسب عمومی به شهروندان این امکان را می دهد تا در کنار یکدیگر از طبیعت اطراف لذت ببرند و با داشتتن مکان مناسبی برای نشستن احساس رضایت آنها چندین برابر شود . افراد مختلف نوع های متفاوتی از صندلی های پارک یا فضا های سبز را می پسندند ، که این سلایق متفاوت نحوه طراحی صندلی های پارک را تعیین میکند و به آن تغییراتی می دهد .

         lبرای مثال جوانان اغلب بر روی بالای صندلی یعنی تکیه گاه آن می نشینند تا بر روی خود صندلی واین مورد باید در طراحی صندلی های پارک یا فضاهای آزاد شهری مورد توجه قرار گیرد و صندلی هایی را که به این مراکزاختصاص می دهند از استحکام بیشتری در ناحیه پایه ها برخوردار باشد.

    قیمت فایل فقط 2,400 تومان

    خرید

    برچسب ها : نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز 10 ص , نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز , دانلود نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز , دانلود پروژه نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز , دانلود تحقیق نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز , دانلود تحقیق در مورد نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز , تحقیق در مورد نیمکت ها و صندلی ها

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

موقعیت باغ شاهزاده، ماهان- کرمان 24 ص

موقعیت باغ شاهزاده، ماهان- کرمان 24 ص

RSS feed.

  • موقعیت باغ شاهزاده، ماهان- کرمان 24 ص
    موقعیت باغ شاهزاده، ماهان- کرمان 24 صدسته: عمران
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 493 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 24

    موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان 24 ص

    قیمت فایل فقط 3,000 تومان

    خرید

    موقعیت باغ شاهزاده، ماهان- کرمان 24 ص

    مختصات جغرافیای

    باغ شاهزاده ماهان دارای مختصات جغرافیایی30 درجه و 4 دقیقه عرض‌شمالی‌و57 درجه و
    17 دقیقه طول شرقی می‌باشد.

    تاریخچه باغ شاهزاده، ماهان ـ کرمان

    باغ شاهزاده ماهان توسط عبدالحمید میرزا ناصر الدوله فرمانفرما در دورة قاجار احداث گردید. وی یازده سال متوالی حکومت کرمان و بلوچستان را داشت و وفات وی به تاریخ 1309 قمری اتفاق افتاد. دربارة چگونگی به حکومت رسیدن و زندگی وی دردوران حکومت، در کتاب تاریخ کرمان تألیف احمد علی خان وزیری کرمانی نوشتاری در دست است که در زیر آورده می‌شود:

    حکومت عبد الحمید میرزا (ناصرالدوله)

    پس از یکسال و نیم اقامت کرمان، درسنة هزار و دویست نودوهشت، بر حسب استدعای خود شاهزاده نصرت الدوله فرمانفرما، حکومت کرمان به شاهزاده سلطان حمید میرزای
    ناصرالدوله خلف اکبر معزی الیه تفویض گردید و شاهزاده ناصر الدوله به کرمان روانه و
    فرمانفرما هم از کرمان عازم دارلخلافه شد. در عرض راه طهران در منزل انارکه اول خاک
    کرمان است ناصرالدوله به خدمت پدر بزرگوار شرفیابی حاصل نموده شاهزاده فرمانفرما
    مهمات لازمة وضع مملکت کرمان را با ایشان حالی فرمود. بعد از یکی دو روز ملاقات و
    دیدن دو شاهزاده اعظم، پدر طریق طهران و پسر راه کرمان پیش گرفتند.
    الحاصل کفایت و شجاعت ناصرالدوله همانا مشهور ایران بلکه در ممالک خارجه هم اشتهار
    داشت. پس از ورود کرمان انواع مهربانی و سلوک را با اعالی و ادانی فراخور حال و حالت هر کس به عمل آورده هر جا و هر کس که مقتضی سیاست و نکال بود معمول فرموده و همه روزه از بام تا شام مشغول انجام امور ایالت و نظم مملکت و وصول و ایصال مالیات و اقساط دیوانی وتربیت و تعلیم افواج کرمانی و اصلاح امور رعیت و قشونی بود. بعد از دو سال و کسری که شاهزاده نصرت الدوله فرمانفرما در طهران به رحمت یزدان پیوست ، لقب جلیل فرمانفرمایی هم حسب الارث والاستحقاق به شاهزاده ناصر الدوله مرحمت شد. مدت ایالت شاهزاده در کرمان یازده سال کشید. شش سفر به بلوچستان فرمود . تمام محالات آنجا را به حیطة نظم درآورد. در حکمرانی ناصرالدوله فرمانفرما سه چهار فقره فتنه از بلوچیه در بلوچستان رخ داد، همه به کفایت و توجه شاهزاده به اسهل وجهی اصلاح شد، یک دفعة آن، طایفة رودباری که ضدیتی با طایفه شهدوست خان بامری بلوچ داشته و مالی از آنها به غارت برده بودند، شهدوست خان مزبور و پسر بزرگش نواب خان با جمعیت زیاد بر سر آن طایفة رودباری ریخته نزاع و جدال و قتال کردند و چند روز از طرفین بنای محاربه و زدوخورد داشتند وماده غلیظ شده بود. به محض این که به عرض شاهزاده رسید، شخصاً با استعداد قشونی و غیره بقدر لزوم از شهر کرمان نهضت فرموده و به بلوکات حوالی رودبار، که محل منازعه و مجادله حضرات بو د، نزول نمود.
    شهدوست خان و سایر روسای طرفین را با استمالت و عتاب و خطاب احضار نموده اطفاء نایرة فساد و اصلاح ذات البین شد و هر یک به محل ومکان خویش رفتند و شاهزاده به کرمان مراجعت کرد. یک مرتبة دیگر در حکومت ابولفتح خان سرتیپ قزاق به بلوچستان ، اهالی آنجا شورش کرده باو خروج نمودند و او را در قلعة فهرج بلوچستان محصور کردند. فرمانفرما از شهر اردویی لایق این غائله ترتیب داده ، به سرداری محمد حسین میرزای حشمت السلطنه به حوالی بلوچستان فرستاد و خود فرمانفرما به جیرفت و رودبار ، که نزدیک بلوچستان وارد و هر دوبود، تشریف برده و حشمت السلطنه را حاکم بلوچستان مقرر فرمود و بلوچان را به معرض عتاب و استمالت حاضر اورده از جهتی آنها را بوعده و وعید امیدوار و از جهت دیگر از اندیشه و بیم سیاست و مواخذه سخت هر یک را از کرده نادم فرمود و به اندک توجهی فتنة به این بزرگی را مفطفی ساخت . و ابراهیم خان سرهنگ بمی و زین العابدین خان سرتیپ برادر او را که سالهاست مسبوق به عمل بلوچستان هستند و در دفع و رفع این فتنه مساعی جمیله مبذول داشته بودند و لوازم خدمتگزاری را به عمل آورده، مورد الطاف شاهزاده گشته ابراهیم خان به منصب سرتیپی توپخانه و زین العابدین خان به درجة سرتیپی اول رسید و نیز حکومت بلوچستان را به دو برادر تفویض فرمود و رفع فساد گردید.

    یکدفعه دیگر که سفر ششم بلوچستان بود ، دلاور خان بلوچ که ظاهراً و باطناً از عفریت
    های روزگار بود  هرکس قیافه و هیکل اورا دیده مصداق عرض مولف را می دهد و الحق
    در مراتب جهل دلاور بود، و شهدوست خان ثانی و حسینخان بلوچ را گرفته مغلولا به شهر
    اورده به حبس ابدی مقرر داشت. خلاصه از انجایی که روزگار غدار ناپایدار کاری جز بد
    عهدی و مخاصمت مردان نامدار ندارد، در دو سال آخر درد گلوی معروف که بعضی از اطباء او را نوعی از طاعون شمرده اند سه چهار پسر و دختر شاهزاده را از حیات عاری ساخت، لهذا شاهزاده را کسالت و غم فرا گرفت. پیوسته اوقات در حزن آن نونهال های خانوادة شوکت بسر بردی و هیچ روز و شب نیارمیدی. در اوایل سال یازدهم حکومت درماه مبارک رمضان لوی ئیل هزار و سیصد ونه دو سه روز قبل از ناخوشی خواب دیده بود که شاه نعمت الله مشهور به شاه ولی که درماهان مدفون است و حالات آنجناب از ابتدا تا انتهی سابقاً عرض شده، در بالای کوهی رفیع منزل داشته و شاهزاده در آنجا از او دیدن وزیارت نموده، این خواب را مکرراً مذاکره نمود. تعبیر آن را از هر کس می خواستند . بعد از دو سه روز مبتلای به ناخوشی آنفولنزا که زکام مسری باشد و آن سال درتمام ایران بروز کرده بود و در کرمان نیز سرایت نموده بود شده، پس از چند روز منجر به چند مرض متضاد مثل محرقه و مطبقه و اسهال و زهیر گردید و در عشر آخر رمضان داعی حق را لبیک اجابت فرمود. نعش آن شاهزاده را با کوکبه وجلال در مزار مشهور به قبر آقا در خارج شهر کرمان امانت سپردند.
    ` هم حاجیه هماخانم و هم ناصرالدوله به شاه نعمت الله ولی ارادتی کامل داشته‌اند.
    تعمیرات و آثاری نیز ازین دو در صحن جنوبی مزار شاه ولی هنوز برجاست.`

    در جای دیگر گفته شده :

    ` … فیروز میرزا در 1296 نیز مجدداً به کرمان آمد و پس از او پسرش عبدالحمید
    میرزا ناصرالدوله حکومت کرمان یافت و با لقب فرمانفرما مدت ها حاکم کرمان بودو
    سفرهای او به بلوچستان و قلع و قمع بلوچ مشهور است. باغ شاهزاده در ماهان از محدثات
    اوست و پدرم، مرحوم حاج آخوند پاریزی در وصف این باغ گفته :

    حضرت والا چو زماهان خرید      
    خوب و پسندیده و ارزان خرید

    خواست در آن قریة عنبر سرشت    باغی بر پای کند چون بهشت

    یاد بساتین معلق کنند                  
    زنده زنو قصر خورنق کنند

    باغ همان است ولی مال کیست؟   بر ستم و ظلم بباید گریست`

    در مورد اتمام کار بنایی باغ شاهزاده گفته شده :

    ` … کانه همان بنایی که وقتی خبر مرگ ناصرالدوله را شنید ، آخرین تغار گچ را بر
    سر در عمارت باغ شاهزاده ماهان ( که مشغول بنایی ان بود) کوفت و از چوب بست فرود
    آمد و بقیه بنا ناتمام ماند …

    معرفی باغ شاهزاده، ماهان ـ کرمان

    باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است که از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره برداری را نموده است. باغ شاهزاده، ماهان در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایسی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گردیده است که با مرگ وی ساخت باغ ناتمام ماند. محل استقرار این باغ در نزدیکی مقبره شاه نعمت الله ولی در دامنه ارتفاعات جوپار می‌باشد.

    قیمت فایل فقط 3,000 تومان

    خرید

    برچسب ها : موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان 24 ص , موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان , دانلود موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان , بررسی موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان , تحقیق موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان , تحقیق در مورد موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان , تحقیق و بررسی موقعیت باغ شاهزاده، ماهان کرمان

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

نکات نظارتی نصب تجهیزات بهداشتی ساختمان

نکات نظارتی نصب تجهیزات بهداشتی ساختمان

RSS feed.

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید