- با 50 میلیون در ایران چه خودروهایی می توان خرید؟
با بودجه 50 میلیون تومانی در ایران چه خودروهایی می توان خرید؟ امروز ما بشما برترین خودروها راکه با این مقدار پول می توان خرید معرفی میکنیم. بخش قابل توجهی از خریداران اتومبیل در ایران، سطحی با سطح درآمد متوسط میباشند که همواره به دنبال یک خرید مقرون به صرفه اما باکیفیت میگردند.
این طیف وسیع در سالیان جدید در پی خرید خودروهایی با ظاهری لوکس تر نسبت به تولیدات قدیمی داخلی و قیمتی پایین و نزدیک به 50 میلیون تومان میباشند.خودروسازان خارجی به مخصوصاً چینی و بعضی شرکت های داخلی نیز با دقت به حجم بالای تقاضا دراین رنج قیمت، تولیدات متنوعی رابه بازار ارائه می کنند.
با این وجود، انتخاب برترین اتومبیل تا 50 میلیون تومان هنوز هم کار مشکلی بنظر می رسد. علت این موضوع بیشتر به علت بی توجهی بعضی خودروسازان به کیفیت مواد و قطعات بکار رفته در خودروهاست چراکه بخش قابل توجهی از قیمت اتومبیل دراین رنج قیمت صرف ایجاد ظاهری جذاب می شود.
با دقت به محاسبه صورت گرفته از طریق شرکت همراه مکانیک، اولین مرجع رسمی کارشناسی ماشین در ایران، انتخاب برترین اتومبیل تا 50 میلیون تومان بیشتر به تقدم های شما بستگی دارد. طبیعی هست که نمیتوانید تا 50 میلیون تومان تمامی خواسته های خودرا برآورده کنید. در نتیجه هر خودرویی دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی در ظاهر و تجهیزات فنی و ایمنی هست که شما می بایست با دقت سلیقه و تقدم خود از بعضی از انها چشم پوشی کنید.
رنو ساندرو
اولین برنده در بازار خودروها با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان رنو ساندرو هست. این ماشین که از دو سال پیش وارد بازار خودروی ایران شد بسرعت محبوبیت پیدا کرد و حالا در صدر خریدها قرار گرفته هست. پیش فروش این ماشین تا آذرماه سال جاری تمام شده هست و هر فردی بخواهد مالک این ماشین شود باید سراغ بازار برود یا بهدنبال حواله باشد.
این اتومبیل اتومات با حجم موتور 1600سیسی «مصرف سوخت ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر حدود 3/8 لیتر هست» و با قیمت 49 میلیون تومان جزو انتخاب اولیهای خریداران خودرو های کمتر از 50 میلیون تومان هست که البته رنج سنی برای خرید این ماشین بین 25 تا 40 سال هست. از سویی افرادی که صاحب فرزند میباشند
به علت هاچبک بودن این اتومبیل و فضای محدود سرنشینها سراغ آن نمی روال. از سویی گزارش کیفی خودروها که هر ماهه از طریق سازمان بازرسی کیفیت رسانهای می شود نشان میهد که در میان خودرو های کمتر از 50 میلیون تومان تنها اتومبیل 4 ستاره رنو ساندرو هست که نسبت به همقیمتیهای خود یک سر و گردن به لحاظ کیفیت بالاتر هست.
تندر 90 اتومات
دومین اتومبیل که از وقتی آمده همان گونه در صدر پرفروشها بوده تندر 90 اتومات هست. این ماشین سه ستاره که خیلی از سنین تمایل به خرید آن دارند با قیمت 47 میلیون تومان به فروش میرسد. تندر90 به لحاظ طراحی و استایل از رنو ساندرو چند پله عقبتر هست اما از آنجا که دهان به دهان از کیفیت آن صحبت شده هست
خیلیها به رفقا و آشنایان خود این ماشین را پیشنهاد میکنند و میگویند بهجز صندلی سفت و غیر ارگونومی این ماشین هیچ نقصی ندارد و دست کم تا 3 سال نیازی به تعمیرگاه رفتن، نیست. مشخصه دیگر این اتومبیل صندوق عقب آن هست که باعث برتریاش نسبت به ساندرو می شود. ساندرو با این که خودروی جدیدی هست و توانسته بسرعت در میان خانوادههای ایرانی جای خودرا پیدا کند اما هاچبک بودن آن معضلی هست برای خانوادههای پرازدحام
یا کسانیکه اهل سفر میباشند. خودرو های ساندرو و تندر 90 دستی هم جایگاه خوبی در بازار دارند و هردو به یک نسبت فروش دارند.اما به گفته فعالان بازار تندر 90 دستی همان گونه میداندار بازار هست چرا که هنوز ساندرو به میزان تقاضا ساخت نمی شود و آنهایی که در صف خرید میباشند ترجیح میدهند بجای سایر خودروها به سراغ تندر 90 بیایند.
پژو پارس سال
سومین خودروی پرطرفدار در بازار، پارس سال هست. این ماشین با قیمت حدود 37 میلیون تومان و داشتن یک ستاره توانسته در رقابت با دو خودروی عنوان شده کارساز حرکت کند. این ماشین که سالیان متمادی هست در حال ساخت هست و ایران خودروییها توانستند آنرا داخلیسازی کنند برای مشتریانی
که دیگر نمی خواهند به قول مشهور پراید سوار باشند انتخاب خوبی هست. از سویی باید این را هم گفت که ماشین اکثر مسئولان و بخصوص وزارت صنعت پارس سال هست. این اتومبیل برای مسافرت یکی از برترین انتخابها هست هر چند که دراین کلاس خودرو های دنا، پژو 206 صندوق دار و امویام 315 هم می توان مثال زد.
206 صندوق دار
شاید در این جا بتوان گفت چهارمین خودروی پرطرفدار با قیمت بین 25 تا 50 میلیون تومان پژو 206 صندوق دار هست. قیمت این اتومبیل حدود 35 الی 36 میلیون تومان هست. این اتومبیل با 206 تیپ 2 و 5 تفاوتی ندارد و تنها صندوق دار شده هست. اما چرا این اتومبیل سه ستاره، در ردیف چهارم پرمشتریها شده هست
تنها یک علت وجوددارد و آن هم به خاطر سرنشینهای عقب هست. کسانی که پشت سر راننده و شاگرد می نشینند آسان نیستند و همین امر باعث شده این ماشین در میان خانوادهها نتواند جایگاه خیلی خوبی پیدا کند ولی ستاره های این اتومبیل گواه آن هست که این اتومبیل نسبت به پارس سال بهتر هست.
یکی از نقاط ضعف این ماشین گیربکس دستی آن هست. اگر این اتومبیل اتومات بود شاید میتوانست در رقابت با ساندرو و تندر 90 موفقیت بیشتری کسب کند ودر صدر فهرست پرفروشها قرار گیرد.
دنا
پنجمین اتومبیل پرفروش که تک ستاره خودرا حفظ کرده دنا هست. این اتومبیل هر چند به صورت ملی معرفی شده هست اما مدیرعامل ایران ماشین آنرا ملی نمیشناسد و می گوید برای این که بگویم یک اتومبیل طراحی داخلی هست باید خود ما طراح آن باشیم نه آنکه از سایر خودرو های ساخت شده کپی کنیم.
این خودروی 42 میلیون تومانی آپشنهای زیادی دارد ولی هنوز در میان ایرانیان جایگاه خودرا پیدا نکرده هست و مردم به آن اطمینان نکردند. با آنکه تقریبا کارنامه کاری حدود سه سال دنا مفید بوده هست و می توان نمره قبولی به آن داد ولی این اتومبیل هنوز به نقطه سود نرسیده هست. موتور این اتومبیل ایاف سون و حجم موتور آن 1600 هست
و با مصرف سوخت ترکیبی 5/7 می تواند در انتخابهای مفید خریداران اتومبیل قرار گیرد. کسانیکه خودروی دنا را دارند در فهرست ناراضیها قرار نگرفتند و بعضاً از خرید دنا منصرف نیستند. جالب آنکه همه ی خریداران از گیربکس اتومات سؤال می کنند و میگویند این اتومبیل اگر اتومات داشت رکورد فروش را میزد
ایرانخودروییها که در آخرین صحبتهای خود وعده دادند پایان سال جاری دنا اتومات به مرحله ساخت می رسد. داشتن کروز نظارت، شیشههای دودی، صندلی برقی، مانیتور مولتی مدیا لمسی و… از جمله تجهیزات این اتومبیل هست.
امویام 315
شمشین خودرویی که نیت معرفی آنرا داریم از کشور چشمبادامیها می آید. امویام 315. این اتومبیل دو ستاره با انواع و اقسام فروشهای شیفتهکننده در فهرست پرفروش خودرو های کمتر از 50 میلیون تومان قرار گرفته هست. این ماشین به لحاظ ظاهر و طراحی حرف زیادی برای گفتن دارد و حتی از خودرو های اول و دوم هم جذابتر هست.
اما اتیکت چین و کیفیت آن باعث شده هست که در صدر پرفروشها قرار نگیرد. مضمون منفی که در مورد این ماشین وجوددارد نگرانی از فروش آن هست. وقتی یک نفر خودروی چینی را خریداری می کند باید خودش را برای افت قیمت آن حاضر کند. البته این در مورد همه ی خودرو های چینی صدق نمیکند. اما برای خودرو های کمتر از 50 میلیون تومان کیفیت قابل قبول نیست
و ارائه خدمات به جهت کم بودن مراکز خدمات پس از فروش ضعیف هست.این اتومبیل گیربکس دستی حجم موتوری درحدود 1500 سیسی دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن 5/6 لیتر هست. قیمت این ماشین با دقت به آپشنهای آن بین 43 تا 47 میلیون تومان هست.
پژو 206 تیپ 2 و 5
در این جا به هفتمین ماشین اشاره خواهیم کرد. خودرو های 206 در تیپهای 2 و 5.این خودروها در بعضی مواقع درکنار چهارمین ماشین پرفروش بازار قرار می گیرند. خودرویی که ساخت آن در کشور های گوناگون به پایان رسیده هست و اگر یک فرانسوی به ایران بیاید یقیناً از ساخت این اتومبیل آن هم دراین شمارگان حیرت زده می شود. اما اگر بخواهیم در میان جوانها خودرویی را پیدا کنیم که همه ی جوره تأیید شود یقیناً در میان خودرو های کمتر از 50 میلیون تومان 206 هست.
اگر جوانی نقدینگی درحدود 33 تا 36میلیون تومان داشته باشد بی شک سراغ 206 می رود. این اتومبیل به لحاظ شتاب، اسپرت بودن، ارگونومی و طراحی داخلی واقعاً ربایشکننده هست اما یقیناً با این توضیحات افرادی که سن و سالی دارند ماشین206 برایشان مناسب نیست. 206 تیپ 5 و 2 حجم موتوری درحدود 1400 دارد
و موتور آن تی یو 3 هست. موتور براحتی ربایش اتاق را دارد و سرنشین هنگام گاز دادن حس خوبی دارد هر چند که مدل فرانسوی آن در قیاس با آن چیزی که در ایران ساخت می شود فرقهای زیادی دارد اما به مراتب این اتومبیل میتواند در صدر اول خرید جوانها باشد. سوخت ترکیبی این اتومبیل درحدود 4/6 لیتر پیشبینی شده هست اما راکبان آن میدانند که این ماشین بعضاً تا 10 لیتربنزین در هر صد کیلومتر میسوزاند.
سمند
هشتمین ماشین که مردم تمایل به خرید آن دارند سمند هست. سمند با آنکه خودرویی بسیار قدیمی هست و اولین ماشین طراحی داخلی هست همان گونه توانسته در پرفروشها جایگاه خودرا تثبیت کند. این اتومبیل در شهرستانها بیشترین فروش را دارد.خریداران آن میگویند از آنجا که این اتومبیل می تواند
در جاده و پستی و بلندیها بخوبی حرکت کند و ایمن هست باعث شده مشتریانش را حفظ کند.سمند سالهای قبل به خودرویی مشهور بود که بعد از یک مدت سنگین می شد و موتور توان ربایش بدنه آنرا ندارد ولی مدتی هست که این عیب حذف شده هست و دیگر سمند افت قبل را ندارد. از آنجا که مردم با این خودروها آشنا میباشند حالات خرید و فروش این خودروها در بازار مفید هست و به قول مشهور پول نقد میباشند.
اتومبیل سمند از سازمان بازرسی کیفیت اتومبیل توانسته یک ستاره بگیرد. حجم موتور این اتومبیل 1600 سی سی هست و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8 لیتر هست. موتور این اتومبیل مثل دنا ای اف سون هست. البته موتورهای دیگری هم دارد که طبق معمولً میگویند موتور عنوان شده کیفیت بهتری دارد.
رانا
نهمین اتومبیل در فهرست پرفروشها رانا هست. این اتومبیل که حدود 34 میلیون تومان قیمت دارد فعلا به یک ستاره قانع شده هست و با وجود آنکه چهار سالی از طول عمر آن میگذرد هنوز نتوانسته پیروز به کسب ستاره دیگری شود. این اتومبیل از پلت فرم پژو 206 هست لذا نمای ظاهری آن برای کسانی
که دنبال ماشین جدیدی میباشند جذاب نیست. ولی با دقت به قیمت و کارایی که دارد توانسته بخشی از نیاز ارباب رجوع را پاسخ دهد. اوایل که ماشین رانا وارد بازار شده بود با مسالههای متعددی همراه بود اما چند وقتی هست که این ماشین با شکایتهای کمتری روبرو هست. موتور این اتومبیل تی یو 5 هست
و حجم موتور آن نزدیک 1600سی سی هست. سوخت ترکیبی آن در حالت خوشبینانه درحدود 7 لیتر هست. هر چند در کاتالوگها اعداد کمتری عنوان می شود اما میباشند مصرفکنندگانی که می گویند مصرف سوخت این اتومبیل به حدود 9 لیتر هم می رسد.
تیبا 2 و امویام 110
اما دهمین خودروها در فهرست پرفروشها و دو خودرویی که جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کرده اند تیبا 2 و ام ویام 110 میباشند. البته آمارها میگوید تیبا 2سرعت بیشتری ازام ویام چین دارد.هردو این خودروها تک ستاره میباشند.مصرف سوخت ترکیبی تیبا 2 حدود 7لیتر هست و حجم موتور آن 1500 سی سی هست.
به لحاظ ظاهری در میان خودرو های ارزان قیمت میتوان آنرا پذیرفت.وقتی این اتومبیل رونمایی شد خیلیها چشم براه پیش فروش آن بودند. تا کنون نیز از ارباب رجوع این اتومبیل کم نشده هست.
با دقت به قیمت 27 میلیون تومانی این اتومبیل تجهیزات جانبی خوبی برای راننده و سرنشینان درنظر گرفته شده هست. اما داخل آن با مدلهای پراید تفاوت زیادی ندارد. اموایام 110 چهار سیلندر هم با قیمت حدود 23 میلیون تومان جان کافی برای سفر و گاز دادن ندارد ولی در جایی مثل تهران به لحاظ سایز کوچک آن بسیار مناسب هست.
هر کجا که نمیتوان ماشین را پارک کرد یقیناً جایی برای این اتومبیل هست. حجم موتور این اتومبیل 1083 سی سی هست و سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر حدود 8لیتر هست. البته اخیراً هم 110 اس لاکچری وارد بازار شده که شکل و شمایل آن ناب هست اما توانسته با مدلهای قدیمی فرقهای زیادی داشته باشد قیمت این ماشین حدود 33 میلیون تومان هست. موتور آن مثل همان 4 سیلندر هست و به لحاظ فنی ارتقا خاصی نداشته هست.