دسته: کتابداری
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 18 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 16
همان طور که برای هدایت انسانها قدرت لایزالی وجود دارد،
در سراسر دنیا نظم اخلاقی حاکم است که همه به طور نسبی بایستی آن
را رعایت کنند. وقتی میزان رعایت اصول اخلاقی در زندگی شخص مردم
با زندگی اجتماعی آنها را مقایسه کنیم، تفاوت فاحشی میان آن به دو
به چشم میخورد. چرا مردم همانگونه که در زندگی شخصی خود مقید به
اجرای یک سلسله اصول میباشند، این تقید را در زندگی اجتماعی خود
ندارند؟ چرا مردم خواهان معیارهای اخلاقی متعالی برای انجام امور
و کارهایشان نیستند؟ همه مردم برای ایجاد ثبات در زندگی اجتماعی و
شغلی خود نیازمند اصولی میباشند که عاقلانه و به دور از تعصبات،
راهنمای آنها در عمل به ارزشهایشان باشد.
حرفة کتابداری و اطلاعرسانی دیر به عرصه قوانین و رفتارهای
اخلاقی وارد شد. قواعد اخلاقی نخستین بار در قرن نوزدهم توسط مری
پلامر[1]، مدیر دانشکده کتابداری مؤسسه
پرات[2] مطرح شد که گفت پزشکان،
حقوقدانان، روحانیون، استادان دانشگاه، افسران ارتش و نیروی
دریایی دارای مقرراتی با این پیش فرض هستند که درستکارند و مایلند
چنین بمانند. کتابداران و مربیان نیز باید قوانین اخلاقی خود را
وضع کنند.
انجمن کتابداران آمریکا، علی رغم بحثهای مکرر در نشریات و
انجمنهای حرفهای، تا سال 1938 قواعد اخلاق حرفهای را تدوین
نکرد. سالهای متعاقب آن نیز جنگ فراگیر شد و سپس مک کارتسیم
حکمفرما گردید. این امر افکار عمومی را بر محور آزادی هوشمندانه
متمرکز ساخت. قواعد اخلاقی کتابداران آن دوره در سال 1939 در
«لایحه قانونی حقوق کتابخانهها» و نیز در سال 1953 در «بیانیه
آزادی خواندن» توسط انجمن کتابداران آمریکا منعکس گردید.
قیمت : 7,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و
همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی :
اخلاق حرفهای در علم کتابداری ,
مقالاتی در مورد اخلاق حرفهای در علم کتابداری ,
مطالبی در مورد اخلاق حرفهای در علم کتابداری