- بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلامدسته: هنر و
گرافیک
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 104 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 170در دانلود پایان نامه رشته نقاشی به بررسی مصورسازی و نقاشی در
ایران پس از اسلام می باشدقیمت فایل فقط 59,000 تومان
دانلود پایان
نامه رشته
نقاشی(بصورت جامع و کامل)
مقدمه:
مشهورترین و ارزندهترین نمونههای هنر تصویری ایران را
میتوان بر صفحات نسخههای خطی و مرقعات ملاحظه کرد ما کاربرد
واژهٔ نگارگری برای این گونه تصاویر را بر اصطلاح مینیاتور
ترجیح میدهیم. هنر نگارگری ایرانی-اسلامی از سده چهاردهم/هشتم
ه تا سده هفدهم/یازدهم شکوفایی نمایان داشت؛ ولی آثار تصویری به
جای مانده از ادوار پیش از اسلام تا زمان حمله مغولان، و همچنین
آثار دیوارنگاری، پرده نگاری، قلمدان نگاری و غیره در قرون
متاخر نیز جلوههایی دیگر-اما کمتر شناخته شده-از نقاشی ایرانی
به شمار میآیند.[۱]نقاشی یا نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز
خوانده میشود شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ اسلامی ایران
است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و
دمنه، سمک عیار، و…)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده،
الاغانی، و…)، تاریخی (جامع التواریخ، و…)، و همچنین، برخی کتب
مذهبی، همچون، خاوران نامه میباشد.چنین به نظر میرسد که تحولات هنر تصویری در ایران-به رغم
گسستهای تاریخی، نفوذ فرهنگهای بیگانه، و آمیختگی سنتهای غیر
متجانس -از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بودهاند. البته این
خط کمابیش پیوسته را بیشتر در استمرار روح فرهنگی و جوهر زیبایی
شناسی میتوان دید تا در همانندیهایی که ممکن است از لحاظ سبک و
اسلوب در آثار مربوط به ادوار مختلف وجود داشته باشد. مثلاً،
اگر سنگ نگارههای بسیار کهن غارهای میرملاس و همیان در لرستان
را در کنار نقوش سفالینههای سیلک، مورد ملاحظه قرار دهیم، با
تجانسی آشکار در روش کلی بازنمایی انسان و حیوان مواجه میشویم.
نظیر چنین تجانسی را در مقایسه دیوار نگارههای کاخ چهلستون با
پردههای رنگ روغنی مکتب پیکر نگاری درباری به نحو واضح تری
تشخیص میدهیم. بدین قیاس، مثلاً نقشمایه اسب سوار در
دیوارنگاری شهر دورا ارپوس، دیوارنگاری نیشابور، و نگارگری سده
شانزدهم، وجوه اشتراک صوری و مضمونی دارند. آنچه این تصاویر
مختلف از لحاظ سبک، مقیاس، و کارکرد را در ریشه به هم مربوط
میکند، عدم رغبت هنرمند ایرانی به تقلید از طبیعت و تأکید او
بر بیان مفاهیم ذهنی و نمادین است. از این رو، میتوان چکیده
نگاری، تزیین و انتزاع را خصلتهای عام نقاشی ایرانی
دانست.کلمات کلیدی:
نقاشی
مصورسازی
نقاشی و مصورسازی در
ایراننقاشی و مصورسازی پس از
اسلامپیشینه
اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد، در غار
دوشه لرستان و با حدود هشت تا دههزار سال قدمت به دست آمده، و
در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاریهای
اشکانی و ساسانی میتوان دید. با ورود اسلام به ایران، این کشور
تا مدتها به دست امویان و عباسیان اداره شد، و از آن پس، با
روی کار آمدن سلسلههای ایرانی سامانیان، غزنویان، و آل بویه
استقلال از دست رفتهٔ ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.از این پس، زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد
و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد. عمدهٔ آثار به دست آمده در
این دوران شامل مصور سازی کتب میباشد و کمتر شامل نقاشی دیواری
کاخهاست.همچنین، عنوان میشود که مسلمین در حین ترجمهٔ آثار
یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری
کردهاند.بر اساس اسناد سه دورهٔ متمایز ولی پیوسته برای تاریخ
نقاشی قدیم ایرانی در نظر گرفته میشود:دورهٔ سنتهای کهن، فاصله از طبیعتگرایی یونان-رومی، و
بازگشت به سنتهای پیشین را نشان میدهند.دورهٔ شکوفایی نگارگری
دورهٔ تکوین شیوههای التقاطی[۳]
نقاشی ایرانی، تأثیرات خارجی
از اوایل سده هفدهم ارتباط سیاسی و مبادله تجاری وسیعی
میان ایران و کشورهای دیگر -به خصوص کشورهای اروپای
باختری-برقرار شد. در این زمان، شاه عباس اول[صفوی]شهر قدیم
اصفهان را نوسازی کرده و آن را به پایتختی خود برگزیده بود.
سفیران سیاسی، سیاحان، مبلغان مذهبی، بازرگانان و حتی هنرمندان
و صنعتگران خارجی به این شهر روی آورده بودند. این جو
بینالمللی بر زندگی هنری اصفهان اثر گذاشت. چنانکه برخی از
نگارگران ایرانی به روش بازنمایی طبیعتگرایانه و نیز به
موضوعهای نفاشی غربی جلب شدند. میتوان فرهنگهای گورکانی هند،
جامعه ارمنی، و اروپای باختری را در این گرایش مؤثر دانست، گرچه
میزان و نوع تأثیرات مختلف بودند.[۴]فهرست مطالب
گرافیک سنتی، گرافیک نوین 2
بافت به دو نوع تقسیم می شود:
14برای رنگ سه وجه، متصوّر است: 15
ابهام در تصاویر گرافیکی 16
مصور سازی (نگار گری) در ایران و بین النهرین
18نگاری گری در ایران پس از اسلام 38
مکاتب کتاب آرایی 41
مکتب جهانی عباسی (بغداد) 41
مکتب شیراز 55
خصوصیات تصاویر این زمان را می توان چنین برشمرد
57به طور کلی شیوه «هرات» را به دو دوره میتوان تقسیم
کرد: 64از خصوصیات نقاشی مکتب «هرات» (تیموری) عبارتند از:
65مکتب صفوی 69
عصر صفویان را از لحاظ مصورسازی و نقاشی می
توان به دو دوره تقسیم کرد: 71مینیاتورهای زمان صفویه را می توان از علائم زیر
شناخت: 77از خصوصیات «مکتب قزوین» می توان به موارد زیر اشاره
کرد: 79شرح حال چند تن از نگار گران «مکتب قزوین»
80شرح حال نگارگران «مکتب اصفهان» 82
خصوصیات کار «رضا عباسی» به شرح زیر است:
83ویژگی مکتب اصفهان 85
مکتب افشاریه و زندیه 87
مکتب قاجار 90
خصوصیات نقاشی این دوره عبارت است از:
90مقایسه نقاشی دوره محمدرضا شاه و فتحعلی شاه، به قرار
زیر است: 91شرح حال چندتن از نقاشان دوره قاجار 92
به طور کلی میتوان گفت که در دوره قاجاریه سه نوع
حرکت در نقاشی اتفاق افتاد: 97نقای قهوهخانهای 97
1) نقاشی غیرمذهبی 98
2) نقاشی مذهبی 98
مکتب عثمانی 104
مکتب مغولی هند 106
چاپ و چاپخانه در ایران :(نگاهی اجمالی به منظره قرن
سیزدهم هجری) 109روزنامههای فارسی که در خارج از ایران منتشر
میشدند: 128الف) اختر: 129
ب) قانون: 130
ج) حکمت: 130
د) ثریا: 131
ویژگیهای نقاشیهای مناسب برای مطبوعات کودکان به این
ترتیب است: 136ب) تصویرسازی برای بزرگسالان: 138
ج) طنز تصویری در مطبوعات: 141
د) داستانهای مصور در مطبوعات: (Comic Strip)
145خط در طول تاریخ و در راه رسیدن به یک نظام نوشتاری
قانونمند، مراحلی را پیموده است که در اینجا به شرح آنها
میپردازیم. 1511- خط شکل نگاشت 151
2- صورت نگاشت یا خط تصویری 152
3- مفهوم نگاشت 153
4- خط هجایی 153
5- خط الفبایی 154
کتاب و خوشنویسی 158
قیمت فایل فقط 59,000 تومان
برچسب ها :
بررسی مصورسازی و نقاشی در ایران پس از اسلام ,
نقاشی در ایران ,
نقاشی پس از اسلام ,
نگارگری ,
تاریخچه نگارگری ,
تاریخچه نگارگری در ایران ,
دانلود پایان نامه مصورسازی ,
بررسی پیشینه نگارگری در ایران ,
نگارگری پس از اسلام